Yoga Oefeningen en informatie

Op Yoga-Oefeningen.nl vind je het meest complete aanbod van yoga oefeningen. Iedere oefening is compleet beschreven met afbeeldingen, tips en variaties!

Yoga

Yoga is een hindoeistische filosofie die leert het lichaam, gevoel en de geest te beheersen. Hier in Nederland wordt met yoga vaak de fysieke yoga bedoeld, oftewel het doen van yoga oefeningen. Deze yoga oefeningen zijn onder te verdelen in asana’s (lichaamshoudingen) en pranayama’s (ademhalingstechnieken).

Hatha yoga is in Nederland de meest populaire vorm van yoga. Deze vorm van yoga word als zeer ontspannend ervaren, vandaar dat yoga steeds meer aan populariteit wint in deze tijden waar mensen steeds meer stress ondervinden. Hiernaast zijn Bikram Yoga, een serie van 26 houdingen die in een verwarmde ruimte worden beoefend en Power Yoga, een krachtige dynamische vorm van yoga waarbij fysieke kracht, conditie en balans wordt vergroot, zeer populair in Nederland.

Yoga oefeningen en houdingen

Deze website bevat een overzicht van de meest gangbare yoga oefeningen en houdingen. De oefeningen zijn opgedeeld in verschillende categorieën die je in het menu rechts terug kan vinden. Begin je net met yoga? Neem dan een kijkje bij onze yoga oefeningen voor beginners. Ben je op zoek naar informatie over fitness? Neem dan eens een kijkje opFitnessPlein.

Benodigdheden

Veel mensen kiezen ervoor om les te nemen bij een van de vele yoga praktijken. Je leert nieuwe mensen kennen en krijgt begeleiding van een ervaren yoga leraar. Natuurlijk kan je ook zelf thuis yoga beoefenen, hiervoor heb je slechts een yoga mat of zachte ondergrond nodig.

Achteroverstrekkende houdingen

Vis (Matsyasana)

De vis houding is een halve achteroverbuiging waarbij de spieren in de rug getraind worden. Deze oefening is geschikt voor beginners en helpt bij rugklachten.

Armbalancerende houdingen

Kat (Marjaryasana)

De kat houding wordt vaak afgewisseld met de koe houding. Neem tijdens de uitademing de kat aan en tijdens de inademing de koe houding.

Herstel houdingen

Dalende gebonden hoek (Supta Baddha Konasana)

Deze liggende houding is een van de meest ontspannende yoga houdingen. Deze houding wordt ook wel eens de godin houding genoemd.

Liggende Houdingen

Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

De omhoogkijkende hond is een veelvoorkomende houding waarbij liggend de rug hol wordt gemaakt. Deze houding is een onderdeel van de zonnegroet.

Staande Houdingen

Godin (utkata konasana)

Deze wijdbeense squad houding wordt de godin squat genoemd. De houding traint de spieren in de bovenbenen en billen en alhoewel hij er simpel uitziet, kan hij erg zwaar zijn.

Voorovergebogen Houdingen

Makkelijke Vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

De Halve vooroverstrekking is een makkelijkere variant van de normale vooroverstrekking. Deze houding is een uitstekende manier om de spieren in de rug en de achterkant van de benen te stretchen en voor te bereiden op moeilijker oefeningen.

Meditatie Houdingen

Stafhouding (Dandasana)

De stafhouding wordt vaak gebruikt als beginhouding of als houding om in te mediteren. Het is daarom essentieel om deze houding goed te beheersen voordat je verder gaat naar andere zittende houdingen.

Ondersteboven Houdingen

Schouderstand (Sarvangasana)

Ook wel de houding van het hele lichaam genoemd. Deze houding kan door gevorderde yoga beoefenaars zeer lang worden vastgehouden. Er zijn diverse varianten op de schouderstand.

Wacht!

Schrijf je nu in en ontvang geheel gratis onze nieuwsbrief vol met yoga nieuws, tips en interessante artikelen!

Gratis. Geen spam. Uitschrijven altijd mogelijk.