Achteroverstrekkende Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen waarbij er achterover gestrekt wordt waardoor de rug hol komt te staan.

Vis (Matsyasana)

Vis (Matsyasana)

De vis houding is een halve achteroverbuiging waarbij de spieren in de rug getraind worden. Deze oefening is geschikt voor beginners en helpt bij rugklachten.
Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

De omhoogkijkende hond is een veelvoorkomende houding waarbij liggend de rug hol wordt gemaakt. Deze houding is een onderdeel van de zonnegroet.
Sprinkhaan (Salambhasana)

Sprinkhaan (Salabhasana)

Alhoewel deze yoga oefening er eenvoudig uitziet, vergt hij toch veel kracht om goed uit te voeren. Een zeer goede oefening voor het trainen van de spieren in de billen en benen.
Geveerde Pauw (Pincha Mayurasana)

Geveerde Pauw (Pincha Mayurasana)

Deze indrukwekkende yoga oefening is een variatie op de normale pauw. Hij vergt erg veel kracht in je armen en balans in de rest van je lichaam.

Meester van de vissen (Matsyendra Virasana)

De Meester van de Vissen is vernoemd naar een legendarische yogaleraar. Bij deze oefening worden de spieren in de bovenbenen en de buik gestrekt.
Krokodil houding (Makarasana)

Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.

Kameel (Ustrasana)

De kameel is een goede oefening voor de longen, rug en wervelkolom. In de moeilijkere variant van de kameel laat je je handen op je onderbenen in plaats van je rug rusten.
Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Deze houding is een moeilijkere versie van de vis doordat de voeten niet op de grond rusten, hierdoor worden ook de spieren in de bovenbenen en billen aan het werk gezet waardoor je voor deze houding bijna alle spieren in je hele lichaam nodig hebt.
Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Deze houding strekt de spieren in de borst en de longen. De opwaartse boog is een van de moeilijkere achterover strekkingen die veel oefening en kracht vergt voordat je deze goed zal kunnen uitvoeren.
Meester van de dans (Natarajasana)

Meester van de dans (Natarajasana)

De Meester van de dans is een uitdagende yoga houding die het balanceren op een been combineert met een achterover strekking. Er zijn twee variaties van deze houding, beide zijn niet aan te raden voor beginners.

Populaire oefeningen