Cobra (Bhujangasana)

Deze yoga oefening wordt ook wel Sarpasana genoemd, wat eveneens slanghouding betekent. De Cobra maakt deel uit van de Zonnegroet.


Cobra (Bhujangasana)

Waarschuwingen

Doe deze oefening niet wanneer je last hebt van je rug of polsen. Zwangere vrouwen wordt afgeraden om deze houding op de vloer aan te nemen, wel kan deze dan staand met de handen tegen de muur gedaan worden.

Instructies

  1. Begin door met je buik op de vloer (of een yoga matje) te liggen, je armen liggen naast je lichaam.
  2. Je benen zijn gestrekt naar achter en de bovenkanten van de voeten rusten op de vloer, een paar centimeter van elkaar.
  3. Plaats je handen op de vloer waarbij je vingers van je af wijzen, rust met je onderarmen op de vloer. Zorg ervoor dat de ellebogen dicht tegen het lichaam blijven en je bovenarmen zich recht onder je schouders bevinden.
  4. Druk met je voeten stevig tegen de vloer.
  5. Trek je schouders naar achteren, weg van je oren en duw je borst naar voren.
  6. Breng je borst van de vloer en maak hierbij zoveel mogelijk gebruik van de spieren in de rug en dus niet je armen.
  7. Probeer zo ver mogelijk te gaan, maar voorkom dat er spanning op je ruggenwervels komt te staan.
  8. Dit is de lage Cobra houding.
  9. Voor de hoge Cobra houding dien je de armen te strekken zodat de achterover strekking nog dieper wordt. In deze houding rusten alleen de voeten en benen op de grond.
  10. Houd deze houding 30 seconden vast.
  11. Laat jezelf langzaam en gecontroleerd terugzakken naar de beginhouding.
  12. Draai je hoofd naar rechts en rust met je linker oor op de vloer.
  13. Leg je armen ontspannen langs je lichaam.
  14. Herhaal deze oefening 5 maal.

Voordelen

De Cobra houding is een uitstekende oefening voor het trainen van de spieren in de rug en het vergroten van de flexibiliteit. Volgens traditionele yoga teksten zorgt deze houding ervoor dat er een kosmische energie in het lichaam komt die het lichaam helpt genezen van ziekten.

Tips

  • Druk je benen stevig tegen de grond, hierdoor zal je je borst verder omhoog kunnen brengen.
  • Duw jezelf niet in de houding met je armen, maar trek jezelf in de houding met behulp van de spieren in je rug!
  • Het gaat er bij deze houding niet om hoe ver je kan gaan, maar dat er een natuurlijke curve in de rug ontstaat.
  • Ga zo ver als dat je nog in staat stelt om op een rustige normale manier adem te halen.

Variaties

  • Als variatie op deze houding kan de Cobra ook staand uitgevoerd worden. Ga met je gezicht naar de muur staan en plaats je handen op de muur. Houd je ellebogen tegen je lichaam aan en leun tegen de muur. Laat nu je schouderbladen naar achter zakken en maak je rug hol.
  • Voor degene die meer kracht in hun rug hebben, is er ook een moeilijkere variant. Hierbij haal je je handen en armen van de vloer wanneer je in de houding zit, zodat de hele lift van het bovenlichaam met behulp van de spieren in de rug uitgevoerd wordt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here