Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.


Krokodil houding (Makarasana)

Waarschuwingen

Alhoewel er bij deze houding weinig mis kan gaan, raden wij hem toch af voor zwangere vrouwen gezien de druk die er op de buik komt te staan.

Instructies

  1. Ga op je buik liggen met je armen langs je lichaam en je benen gestrekt naar achteren. Laat de bovenkant van je voeten op de grond liggen en verdeel het gewicht van je lichaam. Rust met je voorhoofd op de grond.
  2. Spreid je benen uit elkaar verder dan schouder breedte. Wijs met je hielen naar binnen toe en met de tenen naar buiten.
  3. Buig je ellebogen en plaats deze voor je op de grond terwijl je tegelijkertijd je hoofd omhoog brengt.
  4. Laat je kin op je handen rusten.
  5. Er zal een lichte holling in de rug ontstaan, zorg dat je deze holling niet forceert door je hoofd te ver omhoog te duwen met je handen.
  6. Haal een aantal malen diep in en uit.
  7. Laat jezelf terugzakken naar de beginhouding.

Voordelen

Deze houding is goed om tot rust te komen wanneer je last hebt van stress of spanningen. Het is een uitstekende houding om in op adem te komen en de hartslag weer te laten zakken na uitvoering van een intensievere yoga houding.

 

Tips

  • Focus je gedurende deze houding op je lichaam. Merk op welke spieren je voelt of concentreer je op je ademhaling.
  • Forceer de holling in je onderrug niet door je hoofd omhoog te duwen.

Variaties

In deze houding zijn er vele manieren waarop de handen en armen geplaatst kunnen worden. Zo kan je de ellebogen ook recht onder je schouders op de grond plaatsen en vervolgens de onderarmen gespreid over elkaar op de grond laten rusten. Laat nu je hoofd los boven je armen hangen zonder ondersteuning.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here