Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Deze houding is een moeilijkere versie van de vis doordat de voeten niet op de grond rusten, hierdoor worden ook de spieren in de bovenbenen en billen aan het werk gezet waardoor je voor deze houding bijna alle spieren in je hele lichaam nodig hebt.


Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Waarschuwingen

Vermijd deze oefening wanneer je last hebt van je onderrug of nek. Luister goed naar je eigen lichaam en voer deze oefening rustig en gecontroleerd uit zonder de onderrug te forceren.

Instructies

  1. Ga op je rug liggen met je benen gestrekt en plat op de grond, de achterkant van de hielen rusten op de grond. Je armen liggen naast je lichaam op de grond.
  2. Plaats je handen naast je billen op de grond, de palmen rusten op de grond.
  3. Trek je borst omhoog los van de grond en rust hierbij op je ellebogen, probeer je rug zo ver mogelijk hol te maken.
  4. Kijk met je hoofd naar achteren en plaats het topje van je hoofd op de grond. Zorg ervoor dat er niet teveel gewicht op je hoofd is en je spieren in de rug het werk doen.
  5. Til nu je voeten van de grond en strek je benen omhoog schuin weg van je lichaam door de spieren in de bovenbenen, billen en buik te gebruiken.
  6. Strek nu ook je armen schuin van je weg en wijs naar een punt op het plafond.
  7. Hou deze houding een aantal ademhalingen vast en zak langzaam weer terug naar de beginpositie.

Tips

  • Zorg ervoor dat je je hoofd niet te ver naar achter buigt om teveel spanning op je nek te voorkomen.
  • Laat de spieren in je lichaam het werk doen, duw jezelf dus niet vanuit je hoofd omhoog, maar trek jezelf omhoog met behulp van je spieren.
  • Het gaat er in deze houding niet om hoe diep je holling is, forceer jezelf niet en blijf gedurende de houding rustig en gecontroleerd adem halen.

Variaties

  • Dit is een moeilijkere variant op de vis houding.
  • Om deze houding makkelijker te maken kan je er ook voor kiezen om slechts een been omhoog te brengen.
  • Om deze houding makkelijker te maken kan je de ondersteuning van je handen en armen blijven gebruiken.
  • Indien je last krijgt van je nek of hoofd kan je een handdoek een paar keer opvouwen en onder je hoofd leggen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here