Achteroverstrekkende Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen waarbij er achterover gestrekt wordt waardoor de rug hol komt te staan.

Vis (Matsyasana)

Vis (Matsyasana)

De vis houding is een halve achteroverbuiging waarbij de spieren in de rug getraind worden. Deze oefening is geschikt voor beginners en helpt bij rugklachten.

Meester van de vissen (Matsyendra Virasana)

De Meester van de Vissen is vernoemd naar een legendarische yogaleraar. Bij deze oefening worden de spieren in de bovenbenen en de buik gestrekt.
Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

De diepe hardloperhouding, ook wel lunge genoemd, maakt deel uit van de Zonnegroet en is een goede oefening voordat er met achteroverstrekkende houdingen begonnen wordt.
Cobra (Bhujangasana)

Cobra (Bhujangasana)

Deze yoga oefening wordt ook wel Sarpasana genoemd, wat eveneens slanghouding betekent. De Cobra maakt deel uit van de Zonnegroet.
Meester van de dans (Natarajasana)

Meester van de dans (Natarajasana)

De Meester van de dans is een uitdagende yoga houding die het balanceren op een been combineert met een achterover strekking. Er zijn twee variaties van deze houding, beide zijn niet aan te raden voor beginners.
Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

De omhoogkijkende hond is een veelvoorkomende houding waarbij liggend de rug hol wordt gemaakt. Deze houding is een onderdeel van de zonnegroet.
Sprinkhaan (Salambhasana)

Sprinkhaan (Salabhasana)

Alhoewel deze yoga oefening er eenvoudig uitziet, vergt hij toch veel kracht om goed uit te voeren. Een zeer goede oefening voor het trainen van de spieren in de billen en benen.
Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Deze asana is een moeilijkere versie van de normale brug houding. Het is een goede oefening voor het strekken van de spieren aan de voorkant van de rug en het vergroten van de flexibiliteit van je rug.
Krokodil houding (Makarasana)

Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.

Kameel (Ustrasana)

De kameel is een goede oefening voor de longen, rug en wervelkolom. In de moeilijkere variant van de kameel laat je je handen op je onderbenen in plaats van je rug rusten.

Populaire oefeningen