Achteroverstrekkende Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen waarbij er achterover gestrekt wordt waardoor de rug hol komt te staan.

Vis (Matsyasana)

Vis (Matsyasana)

De vis houding is een halve achteroverbuiging waarbij de spieren in de rug getraind worden. Deze oefening is geschikt voor beginners en helpt bij rugklachten.

Kameel (Ustrasana)

De kameel is een goede oefening voor de longen, rug en wervelkolom. In de moeilijkere variant van de kameel laat je je handen op je onderbenen in plaats van je rug rusten.
Sprinkhaan (Salambhasana)

Sprinkhaan (Salabhasana)

Alhoewel deze yoga oefening er eenvoudig uitziet, vergt hij toch veel kracht om goed uit te voeren. Een zeer goede oefening voor het trainen van de spieren in de billen en benen.
Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

De omhoogkijkende hond is een veelvoorkomende houding waarbij liggend de rug hol wordt gemaakt. Deze houding is een onderdeel van de zonnegroet.
Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Deze houding strekt de spieren in de borst en de longen. De opwaartse boog is een van de moeilijkere achterover strekkingen die veel oefening en kracht vergt voordat je deze goed zal kunnen uitvoeren.
Boog (Dhanurasana)

Boog (Dhanurasana)

De boog houding is een goede oefening voor het trainen van de spieren in de rug. Het is een van de 12 standaard oefeningen binnen de hatha yoga.
Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

De diepe hardloperhouding, ook wel lunge genoemd, maakt deel uit van de Zonnegroet en is een goede oefening voordat er met achteroverstrekkende houdingen begonnen wordt.
Krokodil houding (Makarasana)

Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.
Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Deze asana is een moeilijkere versie van de normale brug houding. Het is een goede oefening voor het strekken van de spieren aan de voorkant van de rug en het vergroten van de flexibiliteit van je rug.
Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Vis met gestrekte benen (Urdhva Matsyasana)

Deze houding is een moeilijkere versie van de vis doordat de voeten niet op de grond rusten, hierdoor worden ook de spieren in de bovenbenen en billen aan het werk gezet waardoor je voor deze houding bijna alle spieren in je hele lichaam nodig hebt.

Populaire oefeningen