Achteroverstrekkende Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen waarbij er achterover gestrekt wordt waardoor de rug hol komt te staan.

Duif (Kapotasana)

De duif is een houding waarbij er volledig achterovergestrekt wordt. Deze oefening vergt veel oefening voordat hij succesvol uitgevoerd kan worden.
Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Brug op ellebogen (Dvapada Dhanurasana)

Deze asana is een moeilijkere versie van de normale brug houding. Het is een goede oefening voor het strekken van de spieren aan de voorkant van de rug en het vergroten van de flexibiliteit van je rug.
Meester van de dans (Natarajasana)

Meester van de dans (Natarajasana)

De Meester van de dans is een uitdagende yoga houding die het balanceren op een been combineert met een achterover strekking. Er zijn twee variaties van deze houding, beide zijn niet aan te raden voor beginners.
Cobra (Bhujangasana)

Cobra (Bhujangasana)

Deze yoga oefening wordt ook wel Sarpasana genoemd, wat eveneens slanghouding betekent. De Cobra maakt deel uit van de Zonnegroet.
Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Opwaartse boog (Urdhva Dhanurasana)

Deze houding strekt de spieren in de borst en de longen. De opwaartse boog is een van de moeilijkere achterover strekkingen die veel oefening en kracht vergt voordat je deze goed zal kunnen uitvoeren.
Krokodil houding (Makarasana)

Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.
Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

De diepe hardloperhouding, ook wel lunge genoemd, maakt deel uit van de Zonnegroet en is een goede oefening voordat er met achteroverstrekkende houdingen begonnen wordt.
Boog (Dhanurasana)

Boog (Dhanurasana)

De boog houding is een goede oefening voor het trainen van de spieren in de rug. Het is een van de 12 standaard oefeningen binnen de hatha yoga.
Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

Omhoogkijkende hond (Urdhva Mukha Svanasana)

De omhoogkijkende hond is een veelvoorkomende houding waarbij liggend de rug hol wordt gemaakt. Deze houding is een onderdeel van de zonnegroet.
Vis (Matsyasana)

Vis (Matsyasana)

De vis houding is een halve achteroverbuiging waarbij de spieren in de rug getraind worden. Deze oefening is geschikt voor beginners en helpt bij rugklachten.

Populaire oefeningen