Koe (Bitilasana)

De koe houding wordt vaak afgewisseld met de kat houding. Neem tijdens de uitademing de kat houding aan en tijdens de inademing de koe houding.


Koe (Bidalasana)

Waarschuwingen

Wanneer je last hebt van je nek raden wij je aan om je hoofd horizontaal in een lijn met je torso te houden om spanningen te voorkomen. Zwangere vrouwen wordt afgeraden om de kat houding aan te nemen, de koe houding kan echter nog wel gedaan worden. Luister altijd goed naar je eigen lichaam en voer de overgang tussen beide houdingen gecontroleerd en rustig uit.

Instructies

  1. Begin door op je handen en knieën te gaan zitten. Plaatsen je handen recht onder je schouders zodat je armen recht naar beneden wijzen en laat je vingers recht naar voren wijzen. Je knieën plaats je zodat ze zich recht onder je heupen bevinden en je bovenbenen recht naar beneden wijzen. Je voeten bevinden zich op schouder breedte uit elkaar en de onderkant van je tenen rusten op de grond.
  2. Breng je kont, rug, schouders en hoofd in een rechte lijn en kijk naar beneden.
  3. Breng je lichaam op een inademing in de Koe houding. Laat je buik richting de grond zakken en breng je kin en borst omhoog, kijk recht vooruit.
  4. Trek je schouders naar achteren weg van je borst en oren om de spieren in je borst te strekken.
  5. Ervaar de holling in je rug.
  6. Breng je lichaam op een uitademing in de Kat houding. Trek je buik omhoog zo ver mogelijk weg van de vloer en duw je rug de lucht in.
  7. Laat je hoofd naar beneden zakken om de bolling zo groot mogelijk te maken.
  8. Laat je lichaam bij een inademing weer terug gaan naar de Koe houding.
  9. Herhaal de overgang tussen de kat en koe houding ongeveer 10 keer.
  10. Kom terug in de begin houding.

Voordelen

De combinatie van de kat en koe houding is een uitstekende manier voor het opwarmen van het lichaam en het vergroten van de flexibiliteit van de rug. Bij de afwisseling van deze houdingen worden de spieren in de nek en rug uitgerekt en de buikspieren aan het werk gezet. De afwisseling van beide houdingen zorgt ervoor dat je je goed bewust wordt van je lichaam en balans. Wanneer je last hebt van je rug raden wij aan om deze oefening regelmatig uit te voeren.

Tips

  • Start de beweging in de koe houding vanuit je staartje, je nek en hoofd bewegen als laatste en maken de beweging af.
  • Zorg dat je je schouders zo ver mogelijk uit elkaar duwt, weg van je oren, om onnodige spanning in je nek te voorkomen.
  • Haal gedurende de gehele oefening rustig en gecontroleerd adem.

Variaties

  • Wanneer je last krijgt van je polsen kan je ook je onderarmen op de grond plaatsen.
  • Krijg je last van je knieen in deze houding? Leg dan een zacht kussen of een opgevouwen handdoek onder je knieen om de druk beter te verdelen.
  • Je kan de combinatie van de kat en koe houding ook zittend gedurende de dag uitvoeren! Plaats je voeten stevig op de grond en duw je handen tegen een tafel of muur recht voor je. Maak nu je rug hol en vervolgens bol en herhaal dit een aantal keer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here