Tips om yoga poses effectiever te maken

Yoga vereist veel van je lichamelijk, mentaal en spiritueel. Het regelmatig beoefenen van yoga heeft alle velen levens positief verandert!

Wanneer je yoga beoefent zijn hier wat tips om je yoga poses optimaal uit te voeren.

Haal op de juiste manier adem

Adem diep en maak je gehele ademhaling af. Adem volledig in wanneer je in een pose bent, dit helpt je om verder te stretchen en geconcentreerd te blijven. Haal adem vanuit je buik richting je borst. Uitademen doe je vanuit je borst richting je buik.

Adem in en uit via de neus met de lippen van de mond licht gesloten (je tong is hierbij in zijn natuurlijke positie, aan de bovenkant van je mond een beetje tussen je boven en ondertanden). Je kan ujjaii ademhalingen gebruiken om een pose langer vol te houden.

Werk je lichaam niet tegen

Ontspan wanneer je jezelf uitrekt en tot je limiet gaat. Wanneer je bijvoorbeeld een leg stretch oefening doet, probeer dan ontspannen te blijven in plaats van jezelf in te spannen en je lichaam tegen te werken om iets verder te gaan.

Wanneer je volledig ontspannen bent zul je een punt tegenkomen waar de oefening iets ongemakkelijk word, dit is de edge of rand genoemd. Blijf op dit punt zitten en focus op je ademhaling, je zult dan merken dat dit punt minder oncomfortabel wordt en je verder kan.

Ook kan massage helpen om de spieren in het lichaam te ontspannen, je kan hiervoor een massage opleiding cursus volgen.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Accepteer jezelf zoals je bent en laat je ego los. Ga jezelf niet vergelijken met andere mensen in de yoga klas die leniger of sterker zijn dan dat jij bent! Blijf geconcentreerd en laat het oordelen van anderen of angst je niet beïnvloeden.

Het beste wat je kunt doen tijdens het uitoefenen van yoga is niet denken aan het verleden of de toekomst en volledig genieten van het heden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here