Dalende gebonden hoek (Supta Baddha Konasana)

Deze liggende houding is een van de meest ontspannende yoga houdingen. Deze houding wordt ook wel eens de godin houding genoemd.


Dalende gebonden hoek (Supta Baddha Konasana)

Waarschuwingen

Vermijd deze houding wanneer je last hebt van je knieen, onderrug, schouders of heupen. Zwangere vrouwen wordt aangeraden hun hoofd en borst om hoog te houden door gebruik te maken van een kussen. Vrouwen die zojuist bevallen zijn wordt gedurende de eerste 8 weken na de bevalling afgeraden om deze houding aan te nemen zodat de spieren in de bekken de tijd hebben om te herstellen.

Instructies

  1. Begin in de Staf houding.
  2. Buig je knieën en breng je hielen richting je bekken.
  3. Druk de voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buiten vallen.
  4. Leun nu achterover en breng je ellebogen naar de grond achter je.
  5. Laat nu je gehele rug langzaam op de grond zakken.
  6. Beweeg je billen om je ruggegraat uit te trekken.
  7. Trek je schouderbladen iets in en laat je armen rusten onder je hoofd of langs je lichaam.
  8. Sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling.
  9. Blijf 1 tot 10 minuten in deze houding.
  10. Om weer uit deze houding te komen breng je je knieën naar elkaar toe. Rol dan naar de zijkant en gebruik je handen om te gaan zitten.

Voordelen

Deze herstel houding helpt lichaam en geest ontspannen.  Deze houding verlaagt de hartslag na inspanning en doet de spanning in het lichaam afnemen. Wanneer je last hebt van angsten, stress of spanningen kan deze oefening je rust geven. Door de aangenomen houding wordt het makkelijker om diep in en uit te ademen, wat goed is voor het trainen van de ademhaling.

Tips

  • Deze herstel houding moet lekker voelen om te doen, wanneer iets aan je houding of je omgeving niet goed voelt moet je dit dus aanpassen!
  • Let erop dat je tijdens deze houding je buik, gezicht, kaak en tong ontspant en rustig en natuurlijk adem haalt.
  • Stil liggen op de vloer betekend dat je lichaam snel zal afkoelen, trek daarom warme kleren aan of hou een kleedje bij de hand.

Variaties

Ter ondersteuning van de nek en je knieën kan je gebruik maken van bijvoorbeeld opgerolde handdoeken of kleine kussentjes

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here