Bliksemhouding (vajrasana)

De vajrasana is een basis houding die veel gebruikt word binnen de hatha yoga en om te mediteren. De bliksem houding is niet aan te raden wanneer je last hebt van je knieën.


Bliksemhouding (vajrasana)

Instructies

Het woord Vajra staat voor diamand of bliksemschicht. Vandaar dat deze houding in het Nederlands vaakde bliksemhouding of diamandhouding wordt genoemd.

In deze houding kun je gedurende lange tijd stil blijven zitten. De vajrasana is een basis houding die veel gebruikt word binnen de hatha yoga en om te mediteren.

De bliksem houding is niet aan te raden wanneer je last hebt van je knieen.

Beschrijving

  1. Ga op de vloer zitten met uitgerekte benen en plaats je handen langs je lichaam zodat je palmen op de grond rusten. Je vingers raken enelkaar en wijzen naar voren.
  2. Buig je rechter been bij de knie en plaats je rechter voet onder je kont, waardoor de zool van je voet omhoog (richting kont) wijst.
  3. Herhaal hetzelfde met je linker been
  4. Beide voeten zijn nu zo geplaatst dat de tenen de grond raken en de voetzolen omhoog wijzen.
  5. Plaats je handen op je bovenbenen
  6. Je nek, hoofd en ruggegraat vormen een rechte lijn.
  7. Doe je ogen dicht.
  8. Adem rustig voor 3 minuten voordat je teruggaat naar de originele positie. Doe dit door weer rustig een voor een je benen te buigen en ze te strekken.

Voordelen

Deze houding is uitstekend voor het versterken van de dijen en de kuiten. De houding wordt gebruikt voor meditatie, om te onstpannen of om gewoon even tot rust te komen tussen de verschillende asanas

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here