Boom (Vrikshasana)

De boom is een goede yoga oefening voor het balanceren op een been. Deze houding is tevens geschikt als meditatie houding.


Boom (Vrikshasana)

Waarschuwingen

Een goede balans is zeer belangrijk bij het uitvoeren van deze houding, doe deze dan ook niet wanneer je last hebt van hoofdpijn, flauwvallen of wanneer je duizelig bent. Wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk raden wij je af om je armen boven je hoofd te strekken.

Instructies

  1. Begin in de Berg houding met je armen langs de zijkant van je lichaam.
  2. Verspreid het gewicht van je lichaam evenwichtig over je gehele voet.
  3. Verplaats je gewicht naar je linker voet.
  4. Buig je rechter knie en pak de binnenkant van je rechter enkel beet.
  5. Breng met behulp van je hand je rechter voet langs je linkerbeen omhoog. Laat je voet boven of onder je knie rusten, maar niet erop.
  6. Ga zo staan dat je weer in balans bent, het midden van je lichaam bevind zich boven je linker voet.
  7. Plaats je handen weer langs je lichaam en ga goed rechtop staan.
  8. Kijk recht vooruit naar een niet bewegend punt recht voor je.
  9. Breng je palmen bij elkaar in de bid houding ter hoogte van je borst, je handpalmen raken elkaar geheel en de vingers wijzen omhoog.
  10. Haal adem en strek je armen boven je hoofd uit waarbij je met je vingers probeert zo hoog mogelijk te komen. Draai je handpalmen naar elkaar toe.
  11. Houd deze houding ongeveer een minuut vast en neem dan de Berg houding weer aan.
  12. Herhaal deze oefening met het andere been.

Voordelen

De boom houding strekt de spieren in de schouders, het bovenlichaam, de bovenbenen en de billen. Hiernaast versterkt het de spieren in de enkels, kuiten en buik. Het grootste voordeel van deze houding is echter dat het een zeer goede manier is om je balans en coördinatie te trainen.

Tips

  • Voer deze oefening langzaam en gecontroleerd uit om je balans niet kwijt te raken. Hoe sneller je de bewegingen maakt hoe sneller je je evenwicht zult verliezen.
  • Neem na iedere beweging even een pauze om je balans weer terug te vinden.
  • Let erop dat je je voet nooit tegen de knie van je andere been aan laat rusten.
  • Wanneer deze houding echt niet lukt kan je beginnen door te oefenen tegen een muur.
  • Balanceren doe je voor een groot deel met je buikspieren. Wanneer je moeite hebt met het behouden van je balans kan je de Plank houding gebruiken voor het trainen van je buikspieren.

Variaties

  • Voor een grotere uitdaging kan je deze oefening met gesloten ogen uitvoeren.
  • Probeer ook eens op alleen je tenen te balanceren in plaats van de gehele voet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here