Lotus(Padmasana)

De lotushouding is een van de bekendste meditatie en yoga poses, hij word ook vaak gebruikt doordat je zeer lang in deze houding kunt blijven zitten zonder last te krijgen van spierpijn.


Lotushouding (Padmasana)

Instructies

De lotushouding is een van de bekendste meditatie en yoga poses, hij word ook vaak gebruikt doordat je zeer lang in deze houding kunt blijven zitten zonder last te krijgen van spierpijn. Hier moet je echter wel getrained voor zijn, voor beginners is het vaak moeilijk om deze positie aan te nemen en dit vereist enige oefening! Wanneer deze houding niet lukt kun je er ook voor kiezen om op een kussen te gaan zitten.

De lotushouding kan volledig en half worden uitgevoerd. In de volledige lotushouding rusten beide voeten boven op de beide bovenbenen in een gekruiste positie. De voetzolen wijzen dan naar boven. In de halve lotushouding ligt een voet kruislings op het andere bovenbeen en ligt de andere op de grond of onder de andere dij.

Van de volledige lotushouding wordt gezegd dat deze het meest geschikt voor meditatie is. Je zit in deze houding als rotsblok of berg stevig geaard op de grond, in balans, symmetrisch en met de uitstraling van hier ben ik! Spiritueel gezien staat deze houding voor de verbinding tussen hemel en aarde. Praktisch gezien hou je het uiteindelijk langer uit met een goede houding.

Wanneer je niet zo geoefend bent, kan het zijn dat je lichaam protesteert tegen deze houding. Een alternatief is dan om in kleermakerszit te zitten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here