Stafhouding (Dandasana)

De stafhouding wordt vaak gebruikt als beginhouding of als houding om in te mediteren. Het is daarom essentieel om deze houding goed te beheersen voordat je verder gaat naar andere zittende houdingen.


Stafhouding (Dandasana)

Waarschuwingen

Voer deze oefening niet uit wanneer je last hebt van je polsen of een blessure aan je onderrug hebt. Luister altijd goed naar je eigen lichaam en ga niet verder dan goed voelt, ieder lichaam is anders!

Instructies

  1. Begin door op de vloer of een yoga mat te gaan zitten met je benen gestrekt voor je uit.
  2. Druk je hielen tegen de grond en strek je benen door je voeten van je weg te duwen. Zorg dat je grote teen, binnenkant van je hiel en binnenkant van je knie zich op een lijn bevinden.
  3. Span de spieren in je bovenbeen aan.
  4. Maak je rug recht, zorg ervoor dat je onderrug niet naar achter zakt.
  5. Plaats je handen naast je lichaam op de vloer ter hoogte van je heupen, plaats je handpalmen zo op de grond dat je vingers recht naar voren wijzen.
  6. Duw je borst vooruit en maak je sleutelbeen breed. Ontspan je schouders.
  7. Span je buikspieren aan door je navel ligt richting je rug te brengen.
  8. Breng je hoofd zo ver mogelijk omhoog om je rug recht te maken, zorg ervoor dat je kin parallel is aan de grond en je recht vooruit kijkt.
  9. Houd deze houding een minuut vast.

Voordelen

De stafhouding strekt de spieren in de schouders, rug en buik en maakt ze hierdoor sterker. Hiernaast helpt deze yoga oefening bij het verbeteren van je houding. Door deze houding aan te nemen verbeter je ook je concentratie.

Tips

  • Balanceer je gewicht over beide billen. Dit kan je bereiken door licht heen en weer te gaan met je heupen tot je een goede positie hebt gevonden.
  • Controleer dat je oren, schouders en heupen zich op een rechte lijn bevinden.
  • Sta gedurende de dag regelmatig stil bij de houding van je rug wanneer je zit!

Variaties

  • Wanneer er teveel spanning op je hamstrings staat en je daardoor je benen niet volledig kan strekken kan je een opgerolde handdoek onder je knie leggen.
  • Wanneer je moeite hebt om je rug recht te houden, kan je beginnen door deze houding tegen een muur uit te voeren.
  • Wanneer je last hebt van je polsen kan je je handen ook zo neerzetten dat de vingers naar achteren of de zijkant wijzen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here