Staande houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen die staand uitgevoerd worden.

Godin (utkata konasana)

Godin (utkata konasana)

Deze wijdbeense squad houding wordt de godin squat genoemd. De houding traint de spieren in de bovenbenen en billen en alhoewel hij er simpel uitziet, kan hij erg zwaar zijn.
Berg (Tadasana)

Berg (Tadasana)

De Berghouding is een staande houding waarbij je stevig op de grond staat. De berg houding is de uitgaanspositie van veel staande houdingen.
Meester van de dans (Natarajasana)

Meester van de dans (Natarajasana)

De Meester van de dans is een uitdagende yoga houding die het balanceren op een been combineert met een achterover strekking. Er zijn twee variaties van deze houding, beide zijn niet aan te raden voor beginners.
Stoel (Utkatasana)

Stoel (Utkatasana)

De stoelhouding wordt ook wel de intense heuphouding genoemd. Het is een eenvoudig uit te voeren (maar zware!) yoga oefening voor het trainen van de dijen en enkels.
Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

Diepe hardloperhouding (Ashwa sanchalanasana)

De diepe hardloperhouding, ook wel lunge genoemd, maakt deel uit van de Zonnegroet en is een goede oefening voordat er met achteroverstrekkende houdingen begonnen wordt.
Boom (Vrikshasana)

Boom (Vrikshasana)

De boom is een goede yoga oefening voor het balanceren op een been. Deze houding is tevens geschikt als meditatie houding.
Staande Torsie (Katichakrasana)

Staande Torsie (Katichakrasana)

De Staande Torsie is een goede oefening voor het leren beheersen van de ademhaling en het trainen van de buikspieren aan de zijkant van het lichaam.
Overal stabiliteit (Samasthiti)

Opwaardse groet (Urdhva Hastasana)

Deze ontspannende oefening strekt het gehele lichaam. Een goede houding om uit te voeren wanneer je langere tijd hebt stil gezeten of net uit je bed komt.
Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Deze staande houding is een variatie op de normale stoel. Deze houding versterkt de spieren in de dijen, billen en heupen. Dankzij de draai in deze houding vergt deze oefening veel van je evenwichtsgevoel.
Respectgebaar (namasté mudra)

Respectgebaar (namasté mudra)

Namaste, wat zoveel betekend als ik buig voor jou is een bekend hindoeïstisch gebaar om te groeten en respect te tonen.

Populaire oefeningen