Staande houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen die staand uitgevoerd worden.

Boom (Vrikshasana)

Boom (Vrikshasana)

De boom is een goede yoga oefening voor het balanceren op een been. Deze houding is tevens geschikt als meditatie houding.
Respectgebaar (namasté mudra)

Respectgebaar (namasté mudra)

Namaste, wat zoveel betekend als ik buig voor jou is een bekend hindoeïstisch gebaar om te groeten en respect te tonen.
Held (Virabhadrasana III)

Held (Virabhadrasana III)

De Held houding, of ook wel de krijger houding is een veelgebruikte yoga asana. Er zijn drie varianten van de held houding waarvan dit de derde is.
Meester van de dans (Natarajasana)

Meester van de dans (Natarajasana)

De Meester van de dans is een uitdagende yoga houding die het balanceren op een been combineert met een achterover strekking. Er zijn twee variaties van deze houding, beide zijn niet aan te raden voor beginners.
Adelaar (Garudasana)

Adelaar (Garudasana)

De Adelaarhouding is een yoga oefening die je balans verbeterd en de bovenrug, schouders en dijen strekt.
Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Deze staande houding is een variatie op de normale stoel. Deze houding versterkt de spieren in de dijen, billen en heupen. Dankzij de draai in deze houding vergt deze oefening veel van je evenwichtsgevoel.
Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Ook wel bekend als de downward facing dog, deze oefening wordt vaak uitgevoerd en is onderdeel van de Zonnegroet. Je strekt bij deze asana een groot aantal spieren in je lichaam.
Stoel (Utkatasana)

Stoel (Utkatasana)

De stoelhouding wordt ook wel de intense heuphouding genoemd. Het is een eenvoudig uit te voeren (maar zware!) yoga oefening voor het trainen van de dijen en enkels.
Staande Torsie (Katichakrasana)

Staande Torsie (Katichakrasana)

De Staande Torsie is een goede oefening voor het leren beheersen van de ademhaling en het trainen van de buikspieren aan de zijkant van het lichaam.
Godin (utkata konasana)

Godin (utkata konasana)

Deze wijdbeense squad houding wordt de godin squat genoemd. De houding traint de spieren in de bovenbenen en billen en alhoewel hij er simpel uitziet, kan hij erg zwaar zijn.

Populaire oefeningen