Staande houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen die staand uitgevoerd worden.

Stoel (Utkatasana)

Stoel (Utkatasana)

De stoelhouding wordt ook wel de intense heuphouding genoemd. Het is een eenvoudig uit te voeren (maar zware!) yoga oefening voor het trainen van de dijen en enkels.
Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)

Deze staande houding is een variatie op de normale stoel. Deze houding versterkt de spieren in de dijen, billen en heupen. Dankzij de draai in deze houding vergt deze oefening veel van je evenwichtsgevoel.
Overal stabiliteit (Samasthiti)

Opwaardse groet (Urdhva Hastasana)

Deze ontspannende oefening strekt het gehele lichaam. Een goede houding om uit te voeren wanneer je langere tijd hebt stil gezeten of net uit je bed komt.
Adelaar (Garudasana)

Adelaar (Garudasana)

De Adelaarhouding is een yoga oefening die je balans verbeterd en de bovenrug, schouders en dijen strekt.
Berg (Tadasana)

Berg (Tadasana)

De Berghouding is een staande houding waarbij je stevig op de grond staat. De berg houding is de uitgaanspositie van veel staande houdingen.
Godin (utkata konasana)

Godin (utkata konasana)

Deze wijdbeense squad houding wordt de godin squat genoemd. De houding traint de spieren in de bovenbenen en billen en alhoewel hij er simpel uitziet, kan hij erg zwaar zijn.
Held (Virabhadrasana III)

Held (Virabhadrasana III)

De Held houding, of ook wel de krijger houding is een veelgebruikte yoga asana. Er zijn drie varianten van de held houding waarvan dit de derde is.
Boom (Vrikshasana)

Boom (Vrikshasana)

De boom is een goede yoga oefening voor het balanceren op een been. Deze houding is tevens geschikt als meditatie houding.
Staande Torsie (Katichakrasana)

Staande Torsie (Katichakrasana)

De Staande Torsie is een goede oefening voor het leren beheersen van de ademhaling en het trainen van de buikspieren aan de zijkant van het lichaam.
Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Ook wel bekend als de downward facing dog, deze oefening wordt vaak uitgevoerd en is onderdeel van de Zonnegroet. Je strekt bij deze asana een groot aantal spieren in je lichaam.

Populaire oefeningen