Kindhouding (Balasana)

De kindhouding of maanhouding is een ontspannende die vaak volgt na een yoga oefening die veel vergt van het lichaam.


Kindhouding (Balasana)

Waarschuwingen

Neem deze houding niet aan wanneer je last hebt van je knieën. Zwangere vrouwen wordt aangeraden een wijdbeense variant aan te nemen zodat er meer ruimte voor de buik is en deze niet bekneld zit tussen lichaam en bovenbenen.

Instructies

  1. Begin door plaats te nemen op je handen en knieën. De bovenkant van de voeten rust op de grond.
  2. Breng je knieën uit elkaar terwijl de grote tenen elkaar blijven raken. Rust met je billen licht op je hielen.
  3. Ga rechtop zitten en maak jezelf zo lang mogelijk door je rug te strekken.
  4. Buig op een uitademing voorover en laat het lichaam op je bovenbenen rusten.
  5. Laat je voorhoofd zachtjes op de grond rusten.
  6. Strek je armen en breng ze richting je voeten, laat de handen op de grond rusten, ontspan je ellebogen.
  7. Blijf ongeveer een minuut in deze houding zitten.
  8. Om weer uit te houding te komen gebruik je je handen om jezelf weer rustig overeind te duwen.

Voordelen

In de kind houding worden de spieren in de heupen, dijen en enkels gestrekt terwijl de spieren aan de voorkant van het lichaam kunnen ontspannen. Deze houding wordt vaak gebruikt na het uitvoeren van achterover buigingen om weer in balans te komen. Deze rust houding is een goede manier om tot rust te komen en te ontstressen.

Tips

  •  Gebruik deze houding om even tot rust te komen na het uitvoeren van zwaardere yoga oefeningen.
  • Probeer bij iedere uitademing iets dieper in de houding te komen. Adem vervolgens weer goed in richting de achterkant van je rug waarbij je je rug lang maakt en richting het plafond omhoog laat komen.

Variaties

  • Wanneer je last van je knieën of spieren in je bovenbenen hebt wanneer je op je hielen probeert te zitten kan je dit verhelpen door een (opgerolde) handdoek tussen je boven en onderbeen te plaatsen.
  • Door de knieën verder uit elkaar te plaatsen kan je in een nog diepere houding komen.
  • Je kan je hoofd ook op je handen laten rusten.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here