Voorovergebogen Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen en houdingen die voorovergebogen plaatsvinden

Held houding (Shirsha Virasana)

Held (Shirsha Virasana)

Met deze yoga oefeningen worden de spieren in de rug en billen gestrekt. Door de makkelijke houding kan deze oefening langere tijd worden volgehouden.

Vooroverstrekking (Uttanasana)

Deze veel voorkomende en uitdagende strekking is een onderdeel van de zonnegroet. Er zijn diverse variaties op deze yoga oefening mogelijk.
Hoofd naar Knie Vooroverbuiging (Janu sirsasana)

Hoofd naar Knie Vooroverbuiging (Janu sirsasana)

De Janu sirsana kan voor veel beginners een vervelende houding zijn. Deze yoga oefening is een uitstekende manier om de hamstrings te stretchen.
Achtledige Groet (Ashtanga namaskara)

Achtledige Groet (Ashtanga namaskara)

De Achtledige Groet is een vooroverliggende houding die meestal begint vanuit de plank. Deze houding maakt deel uit van de Zonnegroet.

Schildpad (Kurmasana)

De schilpad houding dankt zijn naam aan de uiteindelijke positie waarin het lichaam eruitziet als dat van een schilpad. Deze zittende yoga houding is een moeilijke houding om uit te voeren.
Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Omlaagkijkende Hond (Adho Mukha Svanasana)

Ook wel bekend als de downward facing dog, deze oefening wordt vaak uitgevoerd en is onderdeel van de Zonnegroet. Je strekt bij deze asana een groot aantal spieren in je lichaam.
Intense Zijwaartse Strekking (Rdha Parsvottanasana)

Intense Zijwaartse Strekking (Rdha Parsvottanasana)

Deze yoga oefening strekt de hamstrings, schouders en de rug. Hij is eenvoudig uit te voeren en je kan zelf bepalen hoe ver je strekt. Probeer niet te overstrekken.
Maanhouding (Shashankasana)

Maanhouding (Shashankasana)

De maanhouding is een voorover buiging uit de vajrasana serie. Deze oefening werkt zeer ontspannend door de evenwichtige houding die wordt aangenomen.
Intense strekking (Paschimottanasana)

Intense strekking (Paschimottanasana)

Ook wel de intense strekking van het westen genoemd, deze oefening is een veel voorkomende asana.
Makkelijke Vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

Halve vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

De Halve vooroverstrekking is een makkelijkere variant van de normale vooroverstrekking. Deze houding is een uitstekende manier om de spieren in de rug en de achterkant van de benen te stretchen en voor te bereiden op moeilijker oefeningen.

Populaire oefeningen