Yoga oefeningen voor beginners

Wanneer je net begonnen bent met yoga heb je een lange weg te gaan totdat je de volledige controle over je lichaam hebt.

Voor sommige yoga oefeningen zul je nog niet sterk genoeg zijn, terwijl je voor andere oefeningen nog niet lenig genoeg bent. Vergeet ook de oefening waarbij je je evenwicht moet houden niet! Dit alles vergt heel wat oefening.

Het fijne aan yoga is dat er oefeningen voor iedereen zijn, dus ook voor beginners zoals jij.

Op deze pagina heb ik een aantal oefeningen op een rijtje gezet die voor iedereen eenvoudig uit te voeren zijn, ze vragen niet veel van je lichaam qua lenigheid of kracht en zijn vaak een goed begin om je lichaam voor te bereiden op de moeilijkere yoga oefeningen.

Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Een gemakkelijkere versie van de volledige boot. Een goede oefening voor het trainen van de buikspieren.
Kraai (Kakasana)

Hurk (Malasana)

Deze gehurkte houding is een goede yoga oefening om de spieren rond de dijen en heupen te strekken. Deze spieren zijn vaak gespannen bij mensen die dagelijks langere tijd zitten.
Stafhouding (Dandasana)

Stafhouding (Dandasana)

De stafhouding wordt vaak gebruikt als beginhouding of als houding om in te mediteren. Het is daarom essentieel om deze houding goed te beheersen voordat je verder gaat naar andere zittende houdingen.
Krokodil houding (Makarasana)

Krokodil houding (Makarasana)

De krokodil of ook wel de zeehond genoemd is een yoga houding die uitstekend als herstel houding gebruikt kan worden.
Maanhouding (Shashankasana)

Maanhouding (Shashankasana)

De maanhouding is een voorover buiging uit de vajrasana serie. Deze oefening werkt zeer ontspannend door de evenwichtige houding die wordt aangenomen.
Liggende zit (Urdhva Prasarita Padasana)

Opwaardse beenheffing (Urdhva Prasarita Padasana)

Deze eenvoudige, maar zware, houding is uitstekend voor het trainen van de spieren in de bovenbenen. Ook kan deze yoga oefening makkelijk worden aangepast zodat hij moeilijker of makkelijker is.
Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Deze houding verhelpt ontstopping in de darmen door opgesloten gassen te laten ontsnappen. Deze yoga oefening is geschikt voor zowel beginners als gevorderden.
Stoel (Utkatasana)

Stoel (Utkatasana)

De stoelhouding wordt ook wel de intense heuphouding genoemd. Het is een eenvoudig uit te voeren (maar zware!) yoga oefening voor het trainen van de dijen en enkels.
Plank (Phalakasana)

Plank (Phalakasana)

De plank is een houding die in veel yoga sessies wordt gebruikt als overgang van de ene naar de andere houding. Het is een van de beste oefeningen voor het trainen van de buikspieren en wilskracht.
Koe (Bidalasana)

Koe (Bitilasana)

De koe houding wordt vaak afgewisseld met de kat houding. Neem tijdens de uitademing de kat houding aan en tijdens de inademing de koe houding.

Populaire oefeningen