Yoga oefeningen voor beginners

Wanneer je net begonnen bent met yoga heb je een lange weg te gaan totdat je de volledige controle over je lichaam hebt.

Voor sommige yoga oefeningen zul je nog niet sterk genoeg zijn, terwijl je voor andere oefeningen nog niet lenig genoeg bent. Vergeet ook de oefening waarbij je je evenwicht moet houden niet! Dit alles vergt heel wat oefening.

Het fijne aan yoga is dat er oefeningen voor iedereen zijn, dus ook voor beginners zoals jij.

Op deze pagina heb ik een aantal oefeningen op een rijtje gezet die voor iedereen eenvoudig uit te voeren zijn, ze vragen niet veel van je lichaam qua lenigheid of kracht en zijn vaak een goed begin om je lichaam voor te bereiden op de moeilijkere yoga oefeningen.

Leeuw (Simhasana)

Leeuw (Simhasana)

Met je gezicht doe je een leeuw na door het puntje van je tong richting je kin te brengen. Deze asana is goed bij problemen met de stem en keel.
Kraai (Kakasana)

Hurk (Malasana)

Deze gehurkte houding is een goede yoga oefening om de spieren rond de dijen en heupen te strekken. Deze spieren zijn vaak gespannen bij mensen die dagelijks langere tijd zitten.
Stoel (Utkatasana)

Stoel (Utkatasana)

De stoelhouding wordt ook wel de intense heuphouding genoemd. Het is een eenvoudig uit te voeren (maar zware!) yoga oefening voor het trainen van de dijen en enkels.
Kindhouding (Balasana)

Kindhouding (Balasana)

De kindhouding of maanhouding is een ontspannende die vaak volgt na een yoga oefening die veel vergt van het lichaam.
Overal stabiliteit (Samasthiti)

Opwaardse groet (Urdhva Hastasana)

Deze ontspannende oefening strekt het gehele lichaam. Een goede houding om uit te voeren wanneer je langere tijd hebt stil gezeten of net uit je bed komt.
Opwaardse tafel (Ardha Purvottanasana)

Opwaardse tafel (Ardha Purvottanasana)

De opwaardse tafel is een makkelijkere variant van de omgekeerde plank. Het is een goede beginoefening voor het trainen van de balans en diverse spieren in het lichaam.
Plank (Phalakasana)

Plank (Phalakasana)

De plank is een houding die in veel yoga sessies wordt gebruikt als overgang van de ene naar de andere houding. Het is een van de beste oefeningen voor het trainen van de buikspieren en wilskracht.

Kameel (Ustrasana)

De kameel is een goede oefening voor de longen, rug en wervelkolom. In de moeilijkere variant van de kameel laat je je handen op je onderbenen in plaats van je rug rusten.
Makkelijke Vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

Halve vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

De Halve vooroverstrekking is een makkelijkere variant van de normale vooroverstrekking. Deze houding is een uitstekende manier om de spieren in de rug en de achterkant van de benen te stretchen en voor te bereiden op moeilijker oefeningen.
Koe (Bidalasana)

Koe (Bitilasana)

De koe houding wordt vaak afgewisseld met de kat houding. Neem tijdens de uitademing de kat houding aan en tijdens de inademing de koe houding.

Populaire oefeningen