Yoga oefeningen voor kinderen

Er zijn ook steeds meer kinderen die aan yoga doen, in deze aangepaste vorm van yoga leert het kind spelenderwijs zijn lichaam beter kennen.De yoga oefeningen die geschikt zijn voor kinderen zijn voornamelijk stretch oefening in plaats van de oefeningen waar veel kracht en inspanning voor nodig is.Het belangrijkste is dat de oefeningen vooral leuk zijn om te doen, vandaar dat de poses waarin bekende dieren na worden gedaan populair zijn.Tijdens een yoga les voor kinderen worden de yoga oefeningen vaak afgewisseld met spelletjes en liedjes zodat de yoga niet snel saai wordt voor de kinderen.

Maanhouding (Shashankasana)

Maanhouding (Shashankasana)

De maanhouding is een voorover buiging uit de vajrasana serie. Deze oefening werkt zeer ontspannend door de evenwichtige houding die wordt aangenomen.
Berg (Tadasana)

Berg (Tadasana)

De Berghouding is een staande houding waarbij je stevig op de grond staat. De berg houding is de uitgaanspositie van veel staande houdingen.
Leeuw (Simhasana)

Leeuw (Simhasana)

Met je gezicht doe je een leeuw na door het puntje van je tong richting je kin te brengen. Deze asana is goed bij problemen met de stem en keel.
Kraai (Kakasana)

Hurk (Malasana)

Deze gehurkte houding is een goede yoga oefening om de spieren rond de dijen en heupen te strekken. Deze spieren zijn vaak gespannen bij mensen die dagelijks langere tijd zitten.
Kindhouding (Balasana)

Kindhouding (Balasana)

De kindhouding of maanhouding is een ontspannende die vaak volgt na een yoga oefening die veel vergt van het lichaam.
Held houding (Shirsha Virasana)

Held (Shirsha Virasana)

Met deze yoga oefeningen worden de spieren in de rug en billen gestrekt. Door de makkelijke houding kan deze oefening langere tijd worden volgehouden.
Cobra (Bhujangasana)

Cobra (Bhujangasana)

Deze yoga oefening wordt ook wel Sarpasana genoemd, wat eveneens slanghouding betekent. De Cobra maakt deel uit van de Zonnegroet.
Stafhouding (Dandasana)

Stafhouding (Dandasana)

De stafhouding wordt vaak gebruikt als beginhouding of als houding om in te mediteren. Het is daarom essentieel om deze houding goed te beheersen voordat je verder gaat naar andere zittende houdingen.
Koe (Bidalasana)

Koe (Bitilasana)

De koe houding wordt vaak afgewisseld met de kat houding. Neem tijdens de uitademing de kat houding aan en tijdens de inademing de koe houding.
Makkelijke Vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

Halve vooroverstrekking (Ardha Uttanasana)

De Halve vooroverstrekking is een makkelijkere variant van de normale vooroverstrekking. Deze houding is een uitstekende manier om de spieren in de rug en de achterkant van de benen te stretchen en voor te bereiden op moeilijker oefeningen.

Populaire oefeningen