Yoga oefeningen voor ouderen

Er zijn yoga oefeningen voor iedereen, dus ook voor ouderen.Het is begrijpelijk dat het lichaam niet meer zo sterk en flexibel is zoals het vroeger was, maar des de meer reden om aan yoga te doen!De oefeningen op deze pagina zijn uitstekend geschikt voor ouderen aangezien ze niet veel kracht vergen, je er niet heel flexibel voor hoeft te zijn en je ze veilig kunt uitvoeren.De yoga oefeningen zijn bedoelt om je bewuster van je lichaam te maken en er meer controle over te geven, zo zal je een stuk zekerder zijn van je kunnen!

Cobra (Bhujangasana)

Cobra (Bhujangasana)

Deze yoga oefening wordt ook wel Sarpasana genoemd, wat eveneens slanghouding betekent. De Cobra maakt deel uit van de Zonnegroet.
Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Een gemakkelijkere versie van de volledige boot. Een goede oefening voor het trainen van de buikspieren.
Held houding (Shirsha Virasana)

Held (Shirsha Virasana)

Met deze yoga oefeningen worden de spieren in de rug en billen gestrekt. Door de makkelijke houding kan deze oefening langere tijd worden volgehouden.
Eenbenige Sprinkhaan (Ekopada Salambhasana)

Eenbenige Sprinkhaan (Ekopada Salambhasana)

Een makkelijkere variant op de sprinkhaanhouding waarbij slechts een been omhoog wordt gebracht.
Staande Torsie (Katichakrasana)

Staande Torsie (Katichakrasana)

De Staande Torsie is een goede oefening voor het leren beheersen van de ademhaling en het trainen van de buikspieren aan de zijkant van het lichaam.
Liggende zit (Urdhva Prasarita Padasana)

Opwaardse beenheffing (Urdhva Prasarita Padasana)

Deze eenvoudige, maar zware, houding is uitstekend voor het trainen van de spieren in de bovenbenen. Ook kan deze yoga oefening makkelijk worden aangepast zodat hij moeilijker of makkelijker is.
Dalende gebonden hoek (Supta Baddha Konasana)

Dalende gebonden hoek (Supta Baddha Konasana)

Deze liggende houding is een van de meest ontspannende yoga houdingen. Deze houding wordt ook wel eens de godin houding genoemd.
Kraai (Kakasana)

Hurk (Malasana)

Deze gehurkte houding is een goede yoga oefening om de spieren rond de dijen en heupen te strekken. Deze spieren zijn vaak gespannen bij mensen die dagelijks langere tijd zitten.
Berg (Tadasana)

Berg (Tadasana)

De Berghouding is een staande houding waarbij je stevig op de grond staat. De berg houding is de uitgaanspositie van veel staande houdingen.
Kindhouding (Balasana)

Kindhouding (Balasana)

De kindhouding of maanhouding is een ontspannende die vaak volgt na een yoga oefening die veel vergt van het lichaam.

Populaire oefeningen