Zittende Houdingen

Op deze pagina vind je een compleet overzicht van veel voorkomende yoga oefeningen die zittend uitgevoerd worden.

Reiger (krounchasana)

Reiger (krounchasana)

Deze reiger houding is uitstekend voor het strekken van de hamstrings en kuitspieren.
Aaphouding (Hanumanasana)

Aap (Hanumanasana)

Deze houding dankt zijn naam aan Lord Hanuman die volgens de legendes met een grote sprong van het zuiden van India naar Sri Lanka sprong. Bij deze houding worden de hamstrings gestrechd. Deze oefening vereist flexibele spieren en is niet voor iedereen weggelegd.
Stafhouding (Dandasana)

Stafhouding (Dandasana)

De stafhouding wordt vaak gebruikt als beginhouding of als houding om in te mediteren. Het is daarom essentieel om deze houding goed te beheersen voordat je verder gaat naar andere zittende houdingen.
Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Deze houding verhelpt ontstopping in de darmen door opgesloten gassen te laten ontsnappen. Deze yoga oefening is geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Dikke teen (Padangusthasana)

De Dikke teen houding is een oefening voor de gevorderde yoga beoefenaar die veel van je vermogen om te balanceren vraagt. Deze houding is niet voor iedereen weggelegd!
Liggende zit (Urdhva Prasarita Padasana)

Opwaardse beenheffing (Urdhva Prasarita Padasana)

Deze eenvoudige, maar zware, houding is uitstekend voor het trainen van de spieren in de bovenbenen. Ook kan deze yoga oefening makkelijk worden aangepast zodat hij moeilijker of makkelijker is.
Kraai (Kakasana)

Hurk (Malasana)

Deze gehurkte houding is een goede yoga oefening om de spieren rond de dijen en heupen te strekken. Deze spieren zijn vaak gespannen bij mensen die dagelijks langere tijd zitten.
Hanumanhouding (Hanumanasana)

Hanuman (Hanumanasana)

De Hanumanhouding is een spagaathouding. Deze asana is vernoemd naar de mythische God van de Apen die de god Rama hielp bij de redding van zijn vrouw. Om deze houding correct uit te voeren dien je lening genoeg te zijn.
Held houding (Shirsha Virasana)

Held (Shirsha Virasana)

Met deze yoga oefeningen worden de spieren in de rug en billen gestrekt. Door de makkelijke houding kan deze oefening langere tijd worden volgehouden.
Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Makkelijke boot (Sahaja Navasana)

Een gemakkelijkere versie van de volledige boot. Een goede oefening voor het trainen van de buikspieren.

Populaire oefeningen