Aap (Hanumanasana)

Deze houding dankt zijn naam aan Lord Hanuman die volgens de legendes met een grote sprong van het zuiden van India naar Sri Lanka sprong. Bij deze houding worden de hamstrings gestrechd. Deze oefening vereist flexibele spieren en is niet voor iedereen weggelegd.


Aaphouding (Hanumanasana)

Waarschuwingen

Luister goed naar je eigen lichaam en neem deze houding rustig en beheerst aan. Voorkom dat je te snel teveel wilt en een blessure veroorzaakt. Vermijd deze houding wanneer je last heb van je hamstrings of spieren rond je lies.

Instructies

  1. Kniel op de grond. Zet je voet ongeveer een voetlengte voor je rechter knie en draai hierbij met je rechter dijbeen iets naar buiten.
  2. Adem uit en leun naar voren met je bovenlichaam en plaats je gewicht op je vingertoppen.
  3. Laat nu langzaam je linker knie naar achter glijden en maak je been recht terwijl je je heup naar de grond laat zakken.
  4. Duw nu je rechter hiel weg van je lichaam zodat ook dit been zich strekt.
  5. Blijf 30 seconden tot een minuut in deze houding. Om weer uit te houding te komen duw je je met behulp van je handen omhoog. Duw je je rechterbeen iets naar buiten en laat je beide benen terug naar de beginpositie komen.
  6. Herhaal de oefening vervolgens met het andere been naar voren.

Voordelen

Deze oefening strekt de hamstrings en spieren rond de heupen terwijl de buikspieren aangespannen worden. Het regelmatig uitvoeren van deze oefening zorgt ervoor dat de spieren in de benen en heupen flexibel en soepel blijven wat voordelen heeft in dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen en fietsen.

 

Tips

  • Wanneer je deze oefening voor het eerst probeert, doe dit dan onder professionele begeleiding en neem er de tijd voor.
  • Warm de spieren in je benen en heupen goed op voordat je met deze oefening begint om blessures te voorkomen.
  • Ga slechts zo diep als comfortabel is, dit is geen wedstrijd dus luister naar je eigen lichaam en kijk niet naar dat van anderen.

Variaties

  • Wanneer je voorste been moeite heeft de grond te raken kan je hier iets onder plaatsen zoals een opgerolde handdoek.
  • Wanneer je heel flexibel bent kan je een achterover buiging toevoegen door de handen omhoog en naar achteren te brengen.
  • Een andere variatie die alleen voor de meest lenige onder ons is weggelegd is om vanuit de aap houding voorover te buigen en met beide handen de voorste voet beet te pakken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here