Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Deze houding verhelpt ontstopping in de darmen door opgesloten gassen te laten ontsnappen. Deze yoga oefening is geschikt voor zowel beginners als gevorderden.


Wind bevrijdende houding (Pavanamuktasana)

Waarschuwingen

Voer deze oefening niet uit wanneer je last hebt een hernia of problemen met je rug. Zwangere vrouwen wordt ook afgeraden om deze oefening uit te voeren. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst een arts of professional.

Instructies

  1. Begin door op de grond of een yoga matje te gaan leggen, rust je armen en benen gestrekt op de vloer.
  2. Trek bij een uitademing de knieën richting de borst.
  3. Wanneer de knieën binnen bereik van je handen zijn sla je je handen om de knieën heen.
  4. Blijf de rechter knie beet houden en laat de linker knie los.
  5. Laat het linker been weer naar de grond zakken.
  6. Blijf 1 minuut in deze houding.
  7. Breng de linker knie weer terug naar de borst en pak beide knieën weer beet.
  8. Laat nu de rechter knie los en laat het rechter been op de grond zakken.
  9. Blijf 1 minuut in deze houding.
  10. Trek vervolgens je rechter knie weer richting je borst.
  11. Laat vervolgens op een uitademing beide benen tegelijk richting de grond zakken.

Voordelen

Zoals de naam al zegt is deze houding uitstekend om ongewenste gassen uit de darmen te laten ontspannen. Hierdoor zal je je een stuk fijner en minder opgeblazen voelen. Hiernaast helpt deze oefening de spijsvertering verbeteren en ontstoppingen tegen te gaan. Hiernaast haal je in deze houding de spanning van de spieren in de onderrug en bovenbenen, terwijl je de buikspieren traint.

Tips

  • Wanneer je borst of buik te groot is kan je moeite hebben om de benen beet te pakken. Dit kan je oplossen door je knieën naar buiten te buigen en vanaf daar het been beet te pakken. Ook kan je een yoga strap om je benen heen doen.
  • Wanneer je last hebt om je knieën ver te buigen plaats je voeten dan op de vloer en buig de knie minder ver.

Variaties

  • Om deze houding uitdagender te maken kan je je neus richting je knie brengen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here